Winter storage in spare bedroom. Issues?

Started by stopintime, October 21, 2009, 03:50:18 PM

Previous topic - Next topic

stopintime

FYI   [laugh] [laugh]

Garasjer

En bilbrann kan utvikle svært store røykmengder og dermed være en vesentlig risiko for sikkerheten til de mennesker som oppholder seg i bygningen. Skillekonstruksjoner mellom garasje og rom for annet formål må derfor utføres slik at faren for spredning av brann og røyk til andre deler av bygningen reduseres til et akseptabelt nivå.

Garasje med bruttoareal til og med 50 m2, bortsett fra garasje i samme bruksenhet, f.eks. garasje i enebolig, må skilles fra rom for annet formål med konstruksjoner med brannmotstand EI 30/D-s2,d0 eller bedre. Garasje med bruttoareal til og med 50 m2 i samme bruksenhet må være skilt fra resten av bygningen med bygningsdeler som er så tette at eksos ikke trenger gjennom.

Garasje med bruttoareal over 50 m2 til og med 400 m2, må være skilt fra resten av bygningen med bygningsdeler med brannmotstand EI 60/D-s2,d0 eller bedre.

Garasjer med større bruttoareal enn 400 m2 må skilles fra resten av bygningen med konstruksjoner med brannmotstand EI 90/A2-s1,d0 [A90].

Rom som forbinder garasjer og rom for annet formål

For å ivareta hensynet til godt innemiljø og sikre rømningsveier, må det mellom garasje og rømningsvei, og mellom garasje og oppholdsrom (boligrom, husdyrrom o.l.) være mellomliggende rom for å hindre spredning av eksos og røyk.

Mellomliggende rom må utføres som egen branncelle, I bolig med garasje med bruttoareal mindre enn 50 m2 kan mellomliggende rom være vaskerom, bod og lignende rom i gasstette konstruksjoner. For garasje over 400 m2 må mellom-liggende rom utføres som brannsluse,

Mellomliggende rom må være ventilert slik at eksosgasser fra garasjen ikke kommer inn i bygningens øvrige rom. Det er ikke nødvendig med brannsluse mellom garasje og tilknyttede servicerom, garasje for utrykningskjøretøy eller lastehall som undertiden nyttes som garasje, når det tas betryggende forholdsregler mot spredning av brann og inntrengning av gasser til tilliggende rom.

§ 7-24 fig. 5       Skille mellom garasje og andre rom
252,000 km/seventeen years - loving it

ellingly

That helped my Norweigan comprehension no end (and I'm not joking - it's mainly stuff about ensuring adequate ventilation, changes in requirments for different sized garages and the like).

Nice work :).

As far as it goes here in Australia - my home contents insurance and my bike insurance people both have no problem if the bike comes and lives inside. Only time there could be a problem is if I started it and somehow caught something on fire... but just sitting around - they had no problem with that.
Team Ghetto Racing: motorcycle racing and riding on a budget
2006 Ducati MS2R1000 road | 1973 Suzuki GT250 cafe race | 1982 Yamaha RD250LC race | 1991 Suzuki GSXR750 perpetual project | 1984 Suzuki TS250x vintage enduro | 1997 Honda CT110 postie of death | 1982 Kawasaki KH100 bucket racer

stopintime

Quote from: ellingly on October 23, 2009, 01:00:06 PM
That helped my Norweigan comprehension no end ....

You tried, that's what matters. I'm waiting for DucPainter to translate, he's the expert.

Guys, thanks for the advice and experience.
I'll ask my friend, he and I carried pianos for a living - we'll get the bike up here.
It will be nice to be able to do minor work through the winter [thumbsup] 
252,000 km/seventeen years - loving it

Speeddog

- - - - - Valley Desmo Service - - - - -
Reseda, CA

(951) 640-8908


~~~ "We've rearranged the deck chairs, refilled the champagne glasses, and the band sounds great. This is fine." - Alberto Puig ~~~

stopintime

Quote from: Speeddog on October 23, 2009, 02:12:25 PM
*Minor* work?

We've heard that before.  [laugh]

I just say that to make her confident until the anesthesia kicks in  8)
252,000 km/seventeen years - loving it

ungeheuer

Quote from: stopintime on October 23, 2009, 10:06:40 AM
FYI   [laugh] [laugh]

Garasjer

En bilbrann kan utvikle svært store røykmengder og dermed være en vesentlig risiko for sikkerheten til de mennesker som oppholder seg i bygningen. Skillekonstruksjoner mellom garasje og rom for annet formål må derfor utføres slik at faren for spredning av brann og røyk til andre deler av bygningen reduseres til et akseptabelt nivå.

Garasje med bruttoareal til og med 50 m2, bortsett fra garasje i samme bruksenhet, f.eks. garasje i enebolig, må skilles fra rom for annet formål med konstruksjoner med brannmotstand EI 30/D-s2,d0 eller bedre. Garasje med bruttoareal til og med 50 m2 i samme bruksenhet må være skilt fra resten av bygningen med bygningsdeler som er så tette at eksos ikke trenger gjennom.

Garasje med bruttoareal over 50 m2 til og med 400 m2, må være skilt fra resten av bygningen med bygningsdeler med brannmotstand EI 60/D-s2,d0 eller bedre.

Garasjer med større bruttoareal enn 400 m2 må skilles fra resten av bygningen med konstruksjoner med brannmotstand EI 90/A2-s1,d0 [A90].

Rom som forbinder garasjer og rom for annet formål

For å ivareta hensynet til godt innemiljø og sikre rømningsveier, må det mellom garasje og rømningsvei, og mellom garasje og oppholdsrom (boligrom, husdyrrom o.l.) være mellomliggende rom for å hindre spredning av eksos og røyk.

Mellomliggende rom må utføres som egen branncelle, I bolig med garasje med bruttoareal mindre enn 50 m2 kan mellomliggende rom være vaskerom, bod og lignende rom i gasstette konstruksjoner. For garasje over 400 m2 må mellom-liggende rom utføres som brannsluse,

Mellomliggende rom må være ventilert slik at eksosgasser fra garasjen ikke kommer inn i bygningens øvrige rom. Det er ikke nødvendig med brannsluse mellom garasje og tilknyttede servicerom, garasje for utrykningskjøretøy eller lastehall som undertiden nyttes som garasje, når det tas betryggende forholdsregler mot spredning av brann og inntrengning av gasser til tilliggende rom.

§ 7-24 fig. 5       Skille mellom garasje og andre rom

Morsomt som fan..... [clap] Jeg visste ikke at konstruksjon koder kunne være sÃ¥ jävla interessant ... [laugh] 
Ducati 1100S Monster Ducati 1260S Multistrada + Moto Guzzi Griso 1200SE


Previously: Ducati1200SMultistradaDucatiMonster696DucatiSD900MotoMorini31/2

stopintime

Quote from: ungeheuer on October 24, 2009, 04:29:47 AM
Morsomt som fan..... [clap] Jeg visste ikke at konstruksjon koder kunne være sÃ¥ jävla interessant ... [laugh] 

Wow  [thumbsup] How?
252,000 km/seventeen years - loving it

ungeheuer

#37
Quote from: stopintime on October 24, 2009, 05:18:23 AM
Wow  [thumbsup] How?
Enkel  8) Jag prata lite Svenska... En gÃ¥ng var jag i Sverige tvÃ¥ gÃ¥nger ...lol ....sÃ¥ inte alltför stora sprÃ¥ng till Norska  [beer]
Ducati 1100S Monster Ducati 1260S Multistrada + Moto Guzzi Griso 1200SE


Previously: Ducati1200SMultistradaDucatiMonster696DucatiSD900MotoMorini31/2

stopintime

Quote from: ungeheuer on October 24, 2009, 05:34:41 AM
Enkelt  8) Jag pratar lite svenska, sÃ¥ inte alltför stora sprÃ¥ng till norsk  [beer]

... and the reason for a man to learn Swedish usually is related to sex. Am I right?  ;D
252,000 km/seventeen years - loving it

ungeheuer

#39
Quote from: stopintime on October 24, 2009, 05:39:05 AM
... and the reason for a man to learn Swedish usually is related to sex. Am I right?  ;D
Yeah. I'm a cunning linguist  ;D ;).... In years gone by I travelled a lot with my Swedish best buddy..... He taught me Swedish so we could speak at audible levels in compete privacy about girls sitting opposite  (cant do that by speaking a vanligt language like English).... [evil]  Got howled at one one occasion though... since Svenska flickorna travel too...lol.
Ducati 1100S Monster Ducati 1260S Multistrada + Moto Guzzi Griso 1200SE


Previously: Ducati1200SMultistradaDucatiMonster696DucatiSD900MotoMorini31/2